De huisstijl van je bedrijf is belangrijker dan je zou denken. Aan de buitenkant lijkt je huisstijl misschien alleen maar te bestaan uit elementen als logo’s en kleuren, maar je huisstijl is eigenlijk de hele identiteit van je bedrijf. Je huisstijl geeft je bedrijf persoonlijkheid.
Huisstijl en branding zijn altijd een essentieel onderdeel geweest in het ondernemen, maar op dit moment is het misschien wel belangrijker dan ooit tevoren. Met social media worden consumenten namelijk elke dag blootgesteld aan nieuwe merken. Van grote multinationale merken tot compactere lokale merken. Dit kan juist geweldig zijn voor consumenten die veel opties hebben en in staat zijn de beste match te vinden, maar het maakt het wel moeilijker voor bedrijven.
Mede dankzij social media is er tegenwoordig enorm veel concurrentie, daarom moet je extra moeite doen om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf opvalt in de massa. Om dit te doen, is het belangrijk om te investeren in het creƫren van een sterk merk dat de aandacht van mensen trekt en ook vasthoudt. Met de juiste huisstijl heb je de kans om enige controle te krijgen over hoe mensen je bedrijf zien.
Meer mensen zullen jouw bedrijf herkennen.
Een van de meest voor de hand liggende redenen waarom bedrijven een goede huisstijl nodig hebben, is om ervoor te zorgen dat ze vaker en beter worden herkend. Als je een sterke huisstijl hebt, zal dit veel opvallender zijn dan een bedrijf zonder goede huisstijl.
Een bedrijf waarvan de huisstijl niet goed samenhangt, zal namelijk niet lang in iemands gedachten blijven. Een bedrijf met sterke elementen zoals een passend en herkenbaar logo, aantrekkelijke kleuren en geschikte visuele elementen zal echter veel meer memorabel zijn. Iemand ziet je merk misschien maar even, maar als het op een positieve manier opvalt, is de kans groot dat ze het niet vergeten, zelfs als de desbetreffende persoon nog niet klaar is om je producten of diensten te gebruiken. Wanneer iemand klaar is om een volgende stap te zetten en je huisstijl bij hen is blijven hangen, zullen ze geheid bij je terugkomen.
Een sterke huisstijl kan helpen vertrouwen op te bouwen.
Vertrouwen van je publiek is niet altijd gemakkelijk te winnen, maar is een van de belangrijkste dingen die je als bedrijf kunt hebben. Een bedrijf dat belangrijke elementen van een huisstijl mist, zal het nog moeilijker krijgen om echt vertrouwen te krijgen van hun publiek.
Huisstijl en branding is iets dat velen van ons verwachten te zien als we naar bedrijven kijken, het missen hiervan kan voor rode vlaggen zorgen. Zonder huisstijl en branding heb je simpelweg weinig om te laten zien op een professionele wijze.
Als je nou eens moest kiezen tussen een bedrijf met een duidelijke, professioneel ogende huisstijl en een bedrijf dat dit mist. Dan weet je waarschijnlijk snel genoeg welk bedrijf je het meeste vertrouwt. Een huisstijl helpt je potentiĆ«le klanten te laten zien dat je bedrijf een gevestigde, geloofwaardige onderneming is. Je kunt dit gebruiken om mensen heel vroeg te vertellen wat ze van jouw bedrijf kunnen verwachten. PotentiĆ«le klanten zullen erkennen dat je hebt geĆÆnvesteerd om je merk zorgvuldig te creĆ«ren en niet zomaar even iets doet.
Een huisstijl versterkt je posts en advertenties
Zonder reclame komt je bedrijf niet ver. Huisstijl en reclame gaan namelijk hand in hand. Als je betere posts en advertenties voor je bedrijf wilt hebben, moet er eerst gewerkt worden aan het creƫren van een merk.
Wanneer je voor je bedrijf reclame maakt, wil je dat alles samenhangend is en de identiteit en waarden van je bedrijf goed vertegenwoordigt. Dit kan nogal een uitdaging zijn als je niet de tijd hebt genomen om je merk te vormen. Als je post en adverteert zonder solide huisstijl, loopt je bedrijf veel geweldige kansen mis om een effectieve campagne te realiseren. Door branding in posts en advertenties op te nemen, vergroot je de herkenbaarheid van je merk enorm.
Een goede huisstijl creƫert loyale klanten
Je wilt niet alleen eenmalige klanten, je wilt klanten creƫren die blijven terugkomen. Een goede huisstijl geeft je merk een meer menselijke kant, waar je klanten zich meer mee kunnen identificeren.
Je kunt met je huisstijl op veel manieren de emoties van mensen aanspreken en ze meer verbonden laten voelen met je bedrijf. Een huisstijl stelt je in staat om relaties op te bouwen met je publiek, waardoor ze uiteindelijk loyale klanten kunnen worden. Je kunt een merk creƫren waar mensen echt om geven en jezelf een voorsprong geven op bedrijven die dit niet gebruiken in hun voordeel.
Eerst zelf op papier krijgen welke stijl je wilt? Ga dan aan de slag met dit gratis E-Book waarin je stap voor stap jouw eigen huisstijl kunt ontwikkelen!