Een emotionele band met jouw doelgroep is vaak het resultaat van een sterke branding. De reden waarom jouw merk boven dat van een ander wordt verkozen.
Branding gaat verder dan een mooi logo of een goede social media campagne. Het gaat om de totale merkbeleving van jouw (potentiële) klant. Met deze branding checklist kun je 2023 ijzersterk beginnen:
Misschien is dit wel het allerbelangrijkste, zodat je een consequente boodschap kunt verspreiden. Waar staat jouw bedrijf voor en waarom moeten mensen bij jou bestellen? Wat maakt jou uniek? Welke sfeer wil je uitstralen?
Jouw merkwaarden, missie, visie, Unique Selling Points en doelgroepanalyse vormen de basis van jouw brandingstrategie. Dit zorgt voor een duidelijke rode draad binnen jouw merk (jouw merkimago) en geeft je handvatten om consequent te kunnen zijn.
2. Logo en Huisstijl
Dan is het tijd om jouw merkimago visueel te maken. Dit begint bij een sterk logo en bijpassende huisstijl. Houd hierbij rekening met vorm, kleur en lettertypes. Zorg dat alles binnen jouw merkimago past. Super handig en fijn om dit uit te werken in een Brandbook. Zo heb je al je huisstijl regels overzichtelijk in kaart en kun je heel gemakkelijk bepalen of al jouw uitingen (denk aan website, social media) binnen jouw huisstijl passen.Consisitentie is key. Wij mensen moeten namelijk gemiddeld 5 tot 7 keer ergens mee in aanraking komen voordat we over gaan tot aankoop.
3. Website
Jouw online visitekaart. Ruim 90% van de volwassen Nederlanders gebruikt dagelijks het internet. Dat betekent simpelweg dat 9 van jouw 10 potentiële klanten je niet kan vinden via internet wanneer ze naar jouw product of dienst op zoek zijn. Meer dan 30% overweegt namelijk niet eens een klant te worden van een bedrijf zonder website. En zeg nou eerlijk, zou jij zelf naar een winkel gaan waar je nog nooit bent geweest en die geen website heeft? Een aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke website zorgt dus simpelweg voor meer klanten, geeft een betrouwbare en professionele uitstraling, geeft jouw product of dienst mooi weer en geeft jouw potentiële klant de gelegenheid om contact met je op te nemen.
4. Social Media
Online zichtbaar zijn is tegenwoordig een must. Gelukkig wordt ons dat ook erg makkelijk gemaakt dankzij Social Media. Maak hier dus ook vooral gebruik van. Ga alleen niet lukraak dingen posten. Dit kan jouw merkimago namelijk ook schaden. Bedenk voor elk social media kanaal een strategie. Op wat voor een manier wil je zichtbaar zijn, welke content past binnen jouw merkimago en welke boodschap wil je delen. Vergeet ook niet het stukje Personal Branding. Jouw potentiële klanten vinden het alleen maar leuk om te weten met wie ze in aanraking komen, zodra ze een aankoop bij je doen.
5. Drukwerk
Een breed begrip waarin veel mogelijk is. Loop dan ook niet te hard van stapel (zonde van je geld!) Maar bedenk eerst via welke weg je potentiële klanten wilt aanspreken en waar de kans het grootst is dat ze je opmerken. Misschien wel een flyer in die ene winkel om de hoek of een mooi visitekaartje die je uitdeelt tijden netwerkevents.
Zorg ervoor dat je bij elke uiting van jouw bedrijf je Brandbook bij de hand hebt zodat alles in de dezelfde stijl wordt gepresenteerd. Sta altijd goed stil bij het doel van de uiting en de sfeer die je wilt uitstralen. Stel jezelf dan ook bij elke uiting de vraag: “Past dit bij mijn merkimago?”
Kortom: een goede branding kan net dat ene verschil maken tussen jou en de concurrent. “It’s not only about eye catching, it’s about staying in someone’s mind”
Eerst zelf op papier krijgen welke stijl je wilt? Ga dan aan de slag met dit gratis E-Book waarin je stap voor stap jouw eigen huisstijl kunt ontwikkelen!