Je bent ondernemer en hebt jouw (potentiƫle) klanten heel veel te bieden. Je bent goed in je vak en ook nog eens een super leuk persoon. Maar hoe maak je dit je doelgroep wijs? Hoe zorg je ervoor dat je opvalt tussen je concurrentie en dat jij top of mind blijft bij jouw potentiƫle klant?
Maak van je bedrijf een merk! Stap voor stap bouw je je eigen merk op, een eigen merkimago. Uiteindelijk creƫer je merkherkenning en zullen potentiƫle klanten aan jou blijven denken.
Van moodboard tot huisstijl
Begin bij het maken van een moodboard. Verzamel alles wat jou inspiratie geeft. Dit kunnen bepaalde kleuren, vormen of stijlen zijn. Je eigen smaak speelt namelijk een hele grote rol in het opbouwen van je eigen merk. Verbinding tussen jou en je merk zorgt er namelijk voor dat je op een natuurlijke manier meer uit je bedrijf kunt halen.
Doelgroepanalyse en Brandingstrategie
Een sterk merk bestaat uit veel factoren, een logo en een huisstijl zijn daar maar enkele onderdelen van. Echter zijn dit elementen waar je heel goed over na moet denken. Het ontwerp moet tijdloos zijn, de juiste boodschap verspreiden en daarom ook echt ergens vandaan komen.
Begin daarom altijd met het uitwerken van jouw doelgroepanalyse. Waar bevind jouw ideale klant zich, wat wilt jouw ideale klant zien, welk probleem los je op, wat is jouw visie daarin en wat zijn jouw Unique Selling Points (waarom moeten ze voor jou kiezen?) Ga vervolgens dieper in op de elementen die je uit wilt stralen, jouw merkwaarden. Zoals bijvoorbeeld professioneel of toegankelijk.
Bovenstaande klinkt misschien heel makkelijk, maar het is erg belangrijk hier goed onderzoek in te doen. Zo kun je namelijk een sterke brandingstrategie neerzetten (simpel gezegd: de richtlijnen van jouw (visuele) communicatie. Hoe spreek je jouw doelgroep aan)
Gooi alles in de blender
Je hebt nu jouw persoonlijke smaak en de doelstellingen van jouw bedrijf in kaart. Zie dit als ingrediƫnten voor een gerecht. Nu gooi je al deze ingrediƫnten in de blender. Zodat er een mooie basis ontstaat.
Logo en huisstijl
Vervolgens is het tijd om alles visueel te maken. Een logo en huisstijl geeft je een sterke basis voor jouw merkimago en uitstraling. Maak hierin ook doelgerichte keuzes in kleur, vorm-en stijlgebruik. Zorg ervoor dat alle elementen passen binnen jouw brandingstrategie (lees: de juiste emoties oproepen bij jouw ideale klant)
En nu verder
Met alleen een logo en een huisstijl heb je nog geen volledige branding staan. Het is nu belangrijk je merk vanaf deze basis uit te bouwen. Denk aan een mooie website en hoe je jezelf presenteert op Social media. Personal Branding speelt hier ook een grote rol in. Hoe wil je dat mensen jou zien en welke persoonlijke informatie wil je graag delen. Ook op deze manier kun je verbinding maken met jouw ideale klant.Ā
Kortom: branding is een breed begrip, maar onmisbaar voor elke onderneming. Slechte branding is ook branding, dus onderschat de kracht van branding niet. Het is tegenwoordig belangrijker dan ooit om op te vallen tussen de concurrentie. Dus maak van jouw bedrijf een merk en zorg ervoor dat jouw doelgroep als eerst aan jou denkt!
Lijkt het je leuk om hier samen over te sparren? Plan dan hier jouw gratis kennismakingsgesprek
Eerst zelf op papier krijgen welke stijl je wilt? Ga dan aan de slag met dit gratis E-Book waarin je stap voor stap jouw eigen huisstijl kunt ontwikkelen!