Het aanspreken van de juiste doelgroep heb je grotendeels in eigen handen. Waar lopen jouw potentiële klanten tegen aan en wat zijn hun verlangens? Met deze tips help ik je op weg om jouw doelgroep effectief aan te spreken.
Maak een doelgroepanalyse
Het klinkt als een logische eerste stap, maar veel ondernemers onderschatten de impact van een goede doelgroepanalyse. “Iedereen is welkom bij mij als klant, ik heb geen specifieke doelgroep”. Maar de kracht ligt juist in het kiezen van een niche, ‘de ideale klant’, zodat je de focus kunt leggen en je jouw branding, marketing enz. hier sterk op af kunt stemmen. Natuurlijk is iedereen welkom als klant, je sluit ook niemand uit, maar zonder duidelijke doelgroep kun je zelf ook nooit een sterke merkidentiteit uitstralen.
Het Cocktailparty Effect
Deze effectieve techniek om jouw doelgroep te beïnvloeden komt uit de jaren 50. Bedacht door de Britse psycholoog Colin Cherry. Ken je dat? Je staat met iemand te praten op een feestje en hoort verderop je naam vallen. Waarschijnlijk heb je vanaf dat moment alleen nog maar je focus liggen op dat gesprek.
Het Cocktailparty Effect houdt dus in dat wij als mens ons kunnen focussen op een bepaald geluid of woord. Zelfs als er veel ruis om ons heen is.
Dit kun je dus ook toepassen in je branding door te personaliseren. Gebruik bijvoorbeeld plaatsnamen (‘Laat je website maken in Alkmaar), functietitels (Hey ondernemer!) of namen (Beste Sofia)
Personal Branding
Hoe groot je onderneming ook is, bij elk bedrijf werken mensen. Marketingpraatjes hebben niet meer zoveel impact. Die zien we al genoeg voorbij komen en doen ons niet meer zoveel. Wanneer stop je zelf met scrollen? Waarschijnlijk wanneer iemand een herkenbaar verhaal deelt, iets waardevols vertelt of je laat lachen.
Het is net als in het echte leven. Wanneer we herkenning vinden bij een ander, zorgt dat voor verbondenheid. En wanneer dit consistent door gaat, ontstaat er vertrouwen. Dat is de kracht van Personal Branding.
Spreek de taal van je doelgroep
Je weet zelf als geen ander wat je aanbod inhoudt en hoe je dit kunt beschrijven. Maar let erop dat je niet teveel vaktermen gebruikt. Voor jou is het inmiddels vanzelfsprekend, maar je doelgroep is er misschien nog niet eens van bewust dat jij hét juiste aanbod in petto hebt.
Verdiep je écht in je doelgroep: Waar lopen ze tegen aan? Wat is voor hun de ideale oplossing en uitkomst en hoe kan jij ze daarbij helpen.
Zet een sterke branding neer
Jouw branding blijft toch wel echt de basis van jouw merkimago en is de weerspiegeling van jouw bedrijf. Jouw logo, kleurgebruik, lettertypes, stijl, sfeer en uitstraling moeten goed op jouw doelgroep afgestemd zijn om het juiste publiek te bereiken en zodat ze je onthouden.
Zou je graag meer informatie willen over het maken van een doelgroepanalyse, branding of website? Neem dan vrijblijvend contact op
Eerst zelf op papier krijgen welke stijl je wilt? Ga dan aan de slag met dit gratis E-Book waarin je stap voor stap jouw eigen huisstijl kunt ontwikkelen!