Vaak hoor ik dat ondernemers bij de start van hun bedrijf nog even rustig aan doen op het gebied van branding. Ergens wel begrijpelijk natuurlijk, want het liefst geef je zo min mogelijk uit voordat je gaat verdienen en tegenwoordig kun je veel zelf doen voor weinig geld. ‘Even’ wat kleuren uitzoeken en een leuk logo maken in Canva, een doe-het-zelf website voor die hele mooie prijs. Echter kunnen dit soort keuzes je uiteindelijk duur komen te staan.
Pas op! Slechte branding is ook branding
Of je er nou wel of niet bewust mee bezig bent: geen of slechte branding is ook branding. Het gaat namelijk om het gevoel dat jouw bedrijf overbrengt. Haar uitstraling roept emoties op. En deze emoties linken mensen aan jouw bedrijf en het kost heel veel tijd om van een slecht imago af te komen.
Je loopt jouw doelgroep mis
Door onderzoek te doen naar welke kleuren en vormen je het best kunt gebruiken, kun je goed inspelen op de behoefte van jouw doelgroep: Welk gevoel wil je overbrengen en wat spreekt jouw doelgroep aan? Wanneer je hier niet bewust en strategisch mee aan de slag gaat, loop je groot risico om jouw ideale klant mis te lopen. Omdat, je simpel weg niet op de juiste manier zijn of haar aandacht trekt.
Je zet een verkeerd imago neer
Branding is de weerspiegeling van jouw bedrijf. Van het product of de dienst die je aanbiedt. Het is natuurlijk super zonde als je een verkeerde indruk maakt. Ben je bijvoorbeeld professional in jouw vakgebied, heb je super veel ervaring en een vrolijke persoonlijkheid. Maar bestaat jouw branding uit een snel uitgekozen logo, wat ‘leuke’ kleuren en een slordige website? Heeft het geen inhoud, zie je er net zo uit als al jouw concurrenten of kom je zelfs onbetrouwbaar over? Dan zal jouw ideale klant nooit dat professionele, vrolijke gevoel krijgen. Sterker nog, jouw ideale klant loopt of scrolled snel voorbij.
Geef je bedrijf de branding die ze verdient.