Sterke branding is voor elk bedrijf van belang. Hoe groot of klein je ook bent, je zet een merkimago neer. Mensen koppelen emoties aan jouw bedrijf. Met een sterke, consistente branding creëer je vertrouwen en kan je omzet met zo’n 23% verhogen. 46% van de consumenten is zelfs bereid om meer te betalen voor een merk dat ze vertrouwen. Hoe je het ook wendt of keert, je hebt een merkimago. Maar je kunt hier pas echt alles uithalen als je weet wat je doet en overal strategisch over na hebt gedacht.
Begrijpen wat branding is
Branding is een breed begrip, waar heel veel bij komt kijken. Het is niet alleen een logo of een product. Het gaat om het totaalplaatje, elke vorm van communicatie. Om branding beter te kunnen begrijpen kun je denken aan een merk waar je zelf gek op bent. Probeer overzichtelijk te krijgen wanneer je met dit merk in aanraking komt en welke aspecten hier dan bij komen kijken. Hoe ziet hun huisstijl eruit, wat maakt hun social media posts nou zo herkenbaar, hoe wordt er gecommuniceerd in nieuwsbrieven, hoe praten ze in video’s, hoe is het klantcontact enz. Welk gevoel heb je bij dit merk wanneer je eraan denkt?
“Branding is what people say about you, when you leave the room. It’s a person’s gut feeling about a product, service or organization.”
Branding is een samenhang van heel veel factoren. Focus op de juiste doelgroep. Leer jouw ideale klant kennen. Creëer een merkimago. Jouw merkimago moet aansluiten op jouw belofte. En jouw belofte moet je natuurlijk waarmaken met een goed eindresultaat. Maar voordat een klant met JOU in zee gaat, moet het vertrouwen al goed zijn. Hierin spelen een logo, huisstijl, website en social media een hele grote rol. Je kunt op deze manier communiceren met jouw doelgroep voordat ze instappen.
Een consistent merkimago
Je hebt het me al vaker horen zeggen, maar consistentie is key. Het is de gouden regel voor het creëren van een sterk merkimago. Het is de basis van het opbouwen van vertrouwen en verbinding met jouw doelgroep. Het werkt eigenlijk heel simpel: Wanneer je een persoon tegenkomt die elke keer weer anders praat of anders doet, wekt dat een onbetrouwbaar gevoel op. Je wilt er het liefst niets mee te maken hebben. Maar wanneer je een klik hebt met een persoon en deze graag beter leert kennen, kun je echt een band opbouwen. Zo werkt dat ook met jouw bedrijf. Wanneer je niet consistent bent, zeg je in principe steeds wat anders en kom je onprofessioneel over.
Consistentie creëer je door gebruik te maken van een huisstijl (die overigens ook strategisch ontwikkeld is, zodat je de juiste doelgroep aanspreekt). Het zorgt voor merkherkenning. Na gemiddeld 5 tot 7 interacties met jouw merk zal een potentiële klant pas met jou in zee willen gaan. Wanneer alles in dezelfde stijl is, speel je hier mooi op in. Wees daarnaast ook consistent in je manier van communiceren: de stijl van het vertellen van jouw verhaal, de manier waarop je met jouw doelgroep praat en welke woorden je gebruikt. Maak een customer journey om dit goed in kaart te krijgen en doe onderzoek naar wat jouw doelgroep aanspreekt.
“It’s not only about eye catching, it’s about staying in someone’s mind.”
Meer rust en betere resultaten
Een duidelijk merkimago en een sterke branding geven jou zelf ook heel erg veel rust. Het is een intensief en diepgaand proces, maar dan heb je ook wat en kun je er tientallen jaren mee vooruit! Dankzij jouw Brand Book en handige templates hoef je niet elke keer weer opnieuw na te denken over de stijl van jouw beelden en teksten. Én doordat je merkherkenning opbouwt, zullen jouw inspanningen binnen jouw bedrijf betere resultaten behalen. Wees dus consistent, maar ook geduldig. Het opbouwen van een vertrouwensband kost namelijk ook tijd.
Heb je geen tijd om hier zelf mee aan de slag te gaan? Of krijg je je gevoel maar niet duidelijk op papier? Linda helpt je hier graag bij. Samen bouwen we jouw merk!
Eerst zelf op papier krijgen welke stijl je wilt? Ga dan aan de slag met dit gratis E-Book waarin je stap voor stap jouw eigen huisstijl kunt ontwikkelen!