Kleur is overal. In ons huis, onze kleding, ons eten, in de natuur en zo kan ik nog wel even door gaan. Kleur heeft dan ook altijd invloed op onze hersenen. Daardoor ontstaat er bij elke kleur weer een andere emotie. En hoe gaaf is het als jij de emotie van je ideale klant een beetje kunt sturen doormiddel van het juiste kleurgebruik in je branding!
Maar wat betekenen alle kleuren nou eigenlijk? Ik leg de basis van een aantal kleuren voor je uit.
Rood
De kleur van de liefde. Rode rozen, rode hartjes en rode lippenstift… een passievolle, romantische en krachtige kleur. Je krijgt er energie van en het trekt onwijs de aandacht.
Maar pas op! Deze aandacht kan ook negatieve emoties opwekken! Rood is namelijk ook de kleur van stop, fout of gevaar. Gebruik rood dus op de juiste manier en als je geen risico wilt nemen, dan kun je beter voor een veiligere kleur gaan.
Geel
Ben je van plan om een bom aan vrolijkheid op je ideale klant af te vuren? Dan is geel een hele goede basis. De kleur van zonneschijn, plezier en levenslust zal diegene positieve energie geven.
Oranje
In Nederland denken we bij oranje natuurlijk aan het Nederlands Elftal en Koningsdag. Iets waar we waarschijnlijk allemaal weer erg naar verlangen. Oranje in een logo heeft een jonge en betaalbare uitstraling. Het geeft een comfortabel gevoel. Dit komt omdat het vrolijkheid en enthousiasme opwekt. Net als de kleur geel. Maar omdat oranje meer warmte uitstraalt, is ie minder heftig aanwezig.
Blauw
De kleur van lucht, water en… mijn lievelingskleur! Blauw geeft een rustgevend en betrouwbaar gevoel. Je ziet deze kleur dan ook vaak terug komen in logo’s. Want, wie wilt nou geen betrouwbaar gevoel uitstralen. Ook wordt deze kleur gezien als ‘zakelijk’. Maar als je hem wat frisser maakt, vind ik dat wel meevallen.
Groen
Vaak denk je meteen aan de natuur bij het zien van deze kleur. Bedrijven die zich bezig houden met duurzaamheid gebruiken groen dan ook vaak in hun logo. Groen staat o.a. voor vernieuwing, natuurlijk en stabiliteit. Eigenlijk heeft groen bijna alleen maar positieve betekenissen.
Er is nog veel meer te vertellen over kleur. En er zijn natuurlijk nog veel meer kleuren die bepaalde emoties opwekken. Daarnaast kunnen kleuren elkaar versterken, maar ook verzwakken.
In mijn Story op Instagram deed ik een mini quiz over wat statistieken van kleur op ons koopgedrag: 85% van de mensen ervaart kleur als de belangrijkste factor bij een aankoop! En de juiste kleur in je branding kan voor 80% meer merkherkenning zorgen! En als dat nog niet genoeg is, versterkt kleur zo’n 55 tot 78 procent de boodschap die je wilt overbrengen naar je klant!
Dus zonder ook maar een woord te hoeven zeggen kun je communiceren door middel van je kleurgebruik. Kleur beïnvloedt onze hersenen, emoties en dus ook ons koopgedrag. Het is dus zeker de moeite waard om het kleurgebruik in je branding te (laten) onderzoeken.
Eerst zelf op papier krijgen welke stijl je wilt? Ga dan aan de slag met dit gratis E-Book waarin je stap voor stap jouw eigen huisstijl kunt ontwikkelen!