Wist je dat het overgaan tot een aankoop voor 70% gebaseerd is op gevoel?
Sta daar eens bij stil…
Stel, je bent in een onbekende stad en je hebt trek in een lekkere kop koffie. Je wilt eens wat anders proberen dan een van de grote merken die je al kent. Dan bestel je waarschijnlijk je koffie bij de ambachtelijke koffiezaak met een aantrekkelijk logo op de deur. Maar waarom eigenlijk? Want je weet niet hoe goed het zal smaken. Je gaat puur op je gevoel af.
Er zijn veel factoren die jou dat gevoel geven. En die heb je meestal niet eens door. Goede branding is daarom erg belangrijk. Elke uiting van je bedrijf veroorzaakt een bepaald gevoel bij mensen. Het is daarom essentieel dat je eerst goed nadenkt over de sfeer die je wilt uitstralen. En wat het doel is van jouw branding.
En een krachtige branding begint bij een sterk logo. Vaak het eerste wat je ideale klant ziet. En we willen allemaal een goede eerste indruk maken toch? Het zou zonde zijn als je de kans niet krijgt om te laten zien wat je in petto hebt.
Maar wanneer spreken we van een sterk logo?
1 | Een logo moet aansluiten bij je bedrijf of merk.
Onderzoek eerst eens welk gevoel je jouw ideale klant wilt geven. Waar staat jouw bedrijf of merk voor? Wat voor product of dienst verkoop je? Hoe wil je de klant z’n aandacht trekken?
2 | Kies de juiste kleuren en vormen.
Als je duidelijk hebt wat voor gevoel je wilt uitstralen ga je de kleuren en vormen hier op afstemmen. Elke kleur geeft weer een ander gevoel. Kies bijvoorbeeld niet voor rood, als je juist rust wilt uitstralen. En combineer de juiste kleur met de juiste vorm. Organische of ronde vormen geven bijvoorbeeld een toegankelijkere indruk dan harde vormen zoals een vierkant. Zo zal elk onderdeel je logo versterken. Of verzwakken als je de verkeerde elementen gebruikt.
Zie het als de juiste ingrediënten in een gerecht. Een verkeerd ingrediënt of een missend ingrediënt kan een gerecht flink uit balans brengen of zelfs verpesten.
3 | Een logo moet tijdloos zijn.
Houd geen rekening met trends. Je wilt namelijk dat je logo jaren meegaat. Trends waaien over en dat zou betekenen dat je logo uit de mode is en je weer een nieuwe moet laten maken voor die doeltreffende eerste indruk bij je ideale klant. Dus focus op een logo die jaren mee kan.
4 | Alles moet kloppen.
Ik vroeg vorige week in mijn story’s aan welk merk je moest denken bij een ‘sterk merk’. Hier kreeg ik heel vaak Nike als antwoord, door de totale merkbeleving die Nike creëert. Het zou dan ook erg zonde zijn als je een mooi logo hebt, maar verder niks doet aan je branding. Eigenlijk verwaarloos je dan je logo.
Zorg er dus voor dat je huisstijl klopt en aansluit op je logo. Houd rekening met de juiste lettertypes, kleuren en vormen. En zorg dat je hele branding hier op aansluit.
Heb je vragen of wil je een professioneel logo of een complete branding laten ontwerpen binnen jouw budget? Neem dan gerust contact met me op.
Eerst zelf op papier krijgen welke stijl je wilt? Ga dan aan de slag met dit gratis E-Book waarin je stap voor stap jouw eigen huisstijl kunt ontwikkelen!