De laatste maand van het jaar is ingegaan. Een mooi moment om alvast te checken of je website klaar is voor 2023. Wat zijn de trends en waar zal jouw doelgroep warm van worden? Het opbouwen van een emotionele band wordt namelijk steeds belangrijker. Wat meer kunnen kijken in de keuken zal voor jouw potentiele klant het laatste zetje kunnen zijn om bij jouw bedrijf een aankoop te doen.
Maak het persoonlijker
Door gebruik te maken van je eigen stijl in afbeeldingen en illustraties kun je jezelf onderscheiden van je concurrentie. Eigen beelden zeggen veel meer over jouw bedrijf dan algemene stockfoto’s die je overal tegen zou kunnen komen. Dit geldt ook voor logo’s of andere illustraties. Een eigen merkimago neerzetten is de basis van het creĆ«ren van een sterke emotionele band met jouw doelgroep.
Less is more
Om jouw websitebezoekers te helpen de juiste volgorde van de content van jouw website te herkennen, is het belangrijk om gebruik te maken van witruimte. Dit geeft de ogen van jouw websitebezoeker rust, waardoor jij je boodschap sterk kunt overbrengen. Daarnaast vergroot het de duidelijkheid van een pagina en zal het de laadtijd verkorten.
Door gebruik te maken van witruimte kunnen elementen die wel in beeld komen ook wat meer effect krijgen. Er zit namelijk een max aan de hoeveelheid elementen die een websitebezoeker in zich op kan nemen. Dus als je prachtige achter-de-schermen video de aandacht moet trekken, houdt de rest erom heen dan extra rustig. Je merkt vast zelf ook wanneer je op een onoverzichtelijke drukke website komt, je deze zo snel mogelijk weer verlaat. Je ziet door de bomen het bos niet meer en wilt er je tijd niet langer aan verspillen. Je kijkt dan liever bij de concurrent. Gebruik dus alleen elementen in je website die een functie hebben bij het creƫren van een (emotionele) band met jouw doelgroep
De juiste kleurkeuzes
Kleuren roepen emoties op, beĆÆnvloeden het gedrag van jouw websitebezoeker en dragen bij aan het vormen van de eerste indruk van jouw website. Wanneer je een sterke huisstijl hebt, is er hoogstwaarschijnlijk al heel goed nagedacht over jouw kleurgebruik. Maar wil je jouw website bezoeker ergens naar toe leiden op je website of bijvoorbeeld op een bepaalde knop laten klikken, denk dan opnieuw goed na over welke kleuren je hier voor inzet. Natuurlijk moet je bij je huisstijl blijven, maar wellicht is een extra detailkleur een goede optie.
Een goede User Experience
Probeer door de ogen te kijken van jouw potentiƫle klant. In principe moet jij hem de weg wijzen waardoor het duidelijk wordt wat jouw expertise is en wat jouw aanbod inhoud. Zorg dus voor een logische volgorde en website route. Binnen 1 seconde heeft een websitebezoeker namelijk al bepaald of jouw website het scrollen waard is. En door het toepassen van bovengenoemde trends kun je er voor zorgen dat je een effectieve gebruikerservaring creƫert. Dit zal uiteindelijk zorgen voor meer interactie en meer klanten.
Eerst zelf op papier krijgen welke stijl je wilt? Ga dan aan de slag met dit gratis E-Book waarin je stap voor stap jouw eigen huisstijl kunt ontwikkelen!