Zoals je weet, koppelen mensen emoties aan jouw bedrijf. Hier hebben verschillende factoren invloed op. Je logo is hier ook een groot onderdeel van, aangezien het in veel gevallen het eerste is wat mensen zien van jouw bedrijf. Het is dan ook belangrijk om een sterk logo neer te zetten als basis van jouw merkimago. Maar waar moet een logo aan voldoen?
1. De weerspiegeling van jouw bedrijf
Als het goed is heb je jouw visie, missie en Unique Selling Points goed in kaart gebracht voor de start van jouw bedrijf. Hiermee wil je dus eigenlijk zeggen, dat dit de boodschap is die je jouw doelgroep wilt geven. Je wilt laten zien wat jou zo uniek maakt en wie jij bent. Jouw logo moet deze elementen uitstralen. Natuurlijk is een balans hierin vinden erg belangrijk (less is more). Probeer je logo eens te bekijken met een frisse blik. Als je heel kritisch er naar kijkt, is jouw logo dan echt een weerspiegeling van jouw bedrijf en val je op tussen jouw concurrentie?
Fun fact: Het overgaan tot een aankoop is voor 70% gebaseerd op gevoel!
2. Zorg ervoor dat je alle kanten op kunt
Binnen de branding van jouw bedrijf (website, social media, drukwerk enz) wordt jouw logo in diverse uitingen gebruikt. Daarom is het belangrijk om een logo flexibel in te kunnen zetten. Dit kun je creëren door gebruik te maken van een beeldmerk die dient als kortere versie van jouw logo. En zorg daarnaast voor een liggende of ronde versie.
3. Geen trends, maar tijdloos
Een logo is de basis van jouw merkimago. Daarom wil je dat je logo zo’n 10 jaar mee kan. Probeer daarom vooral de trends te negeren. Het kost je niet alleen veel tijd of geld om elke twee jaar je logo te veranderen, het kan ook afbreuk doen aan het vertrouwen dat je al hebt opgebouwd met jouw doelgroep. Zorg dus voor een tijdloos design.
4. Keep it simple, but significant
Het kan heel verleidelijk zijn om zoveel mogelijk te vertellen via je logo. Maar toch is het belangrijk om de eenvoud erin te houden. Hoe meer je wilt vertellen, hoe minder er ook daadwerkelijk binnenkomt bij de kijker. Filter dus wat je nou echt wilt vertellen, stel hier prioriteiten in en focus je op de belangrijkste aspecten. Een goed balans geeft een professionele uitstraling en verhoogt de interactie met jouw doelgroep. Minder afleiding zorgt namelijk voor een betere focus op jouw hoofdboodschap. De rest vertel je wel via andere uitingen binnen jouw branding.
5. Get your own visual identity
Met alleen een sterk logo kom je er niet helaas. Het gaat om het totale plaatje. Jouw logo komt goed tot zijn recht en zal krachtiger zijn als onderdeel van jouw totale huisstijl. Denk aan kleuren, lettertypes, slogans, vormen enz. Ga je hier consistent mee aan de slag, dan zul je je logo niet verwaarlozen.
Heb je geen tijd om hier zelf mee aan de slag te gaan? Of krijg je je ideeën maar niet duidelijk op papier? Neem dan vrijblijvend contact op!
Eerst zelf op papier krijgen welke stijl je wilt? Ga dan aan de slag met dit gratis E-Book waarin je stap voor stap jouw eigen huisstijl kunt ontwikkelen!