Als je It’s a Linda volgt op Instagram, is de kans groot dat je wel eens een logo of huisstijl quiz voorbij hebt zien komen. En over het algemeen worden deze erg goed gemaakt. Dat betekent dat de merken die voorbij komen, hun huisstijl consistent toepassen door hun gehele branding. Dit kun jij ook! Met deze 5 tips help ik je graag op weg.
#1 Creëer een sterke huisstijl die aansluit op jouw doelstellingen en kernwaarden.
Ik hoor vaak “eerst maar eens omzet maken, dan komt een huisstijl later wel”. Vaak wordt de impact van een huisstijl flink onderschat. Het wordt gezien als detail dat los staat van het product of dienst en dus ook later nog ontwikkelt kan worden. Maak deze fout niet. Een huisstijl is de basis van jouw merkimago, het uiterlijk van je bedrijf, die eerste indruk. Ontwikkel dus een huisstijl die aansluit op jouw bedrijf. Vormen, kleuren, lettertypes, tekststijlen, fotogebruik enz hebben grote invloed op de emoties van jouw doelgroep. Speel hier dus goed op in.
#2 Maak gebruik van een Brand Book
Wanneer je een sterke huisstijl hebt ontwikkeld, is het van belang alles overzichtelijk te maken in een Brand Book. Hier leg je alle richtlijnen, kleurcodes, lettertype gebruik en huisstijlregels in vast. Zo heb je altijd een houvast. Ook wanneer iemand anders aan de slag gaat met het ontwerpen van bijvoorbeeld jouw Social Media posts. Elke uiting binnen jouw branding moet aan deze richtlijnen voldoen.
#3 Check regelmatig of je je aan de richtlijnen houdt
Er zijn veel manieren om te communiceren met je doelgroep (website, drukwerk, netwerkevents, social media) Pak bij elke uiting je Brand Book erbij. Zorg dat alles binnen jouw huisstijl past. “Alles altijd maar hetzelfde, wordt dat niet een beetje saai?” Het is soms misschien verleidelijk om eens iets anders te proberen maar doe dit niet. Door consistent te zijn maak je een professionele en betrouwbare indruk. Ook iets kleins als een onschuldige Instagram Story staat in verbinding met jouw bedrijf.
Het kost 5 tot 7 interacties om impact te maken
#4 Ontwerp templates
Maak verschillende templates om tijd te besparen en altijd in dezelfde stijl te blijven. Voor veel uitingen kun je het ontwerp hergebruiken. Bijvoorbeeld bij een factuur, email of social media. Handig om hier templates voor klaar te zetten, zodat je altijd de basis klaar hebt. Bijvoorbeeld Social Media templates kun je ontwerpen in Canva of een ander programma waar je graag mee werkt. Maak templates voor verschillende soorten posts. Bijvoorbeeld een tip of quote, een review, een persoonlijk bericht en jouw aanbod. Op deze manier kun je ook nog eens een overzichtelijk en mooi vormgegeven instagram feed creëren.
#5 Gebruik een checklist
Houd je branding overzichtelijk en functioneel. Bekijk dan ook kritisch welke communicatiemiddelen je gaat gebruiken.
– Wat is het doel van deze uiting?
– Bereik ik mijn doelgroep hiermee?
– Voldoet het aan mijn huisstijl regels?
– Voldoet het aan mijn tone of voice?
– Is het consistent of mist het nog samenhang?
– Wat spreekt me juist wel aan wat werkt goed?
– Wat kan er verbeterd worden?
Maak aantekeningen voor wat er aangepast of ge-update moet worden en bekijk welke middelen je eventueel nog meer kunt gaan inzetten om van jouw bedrijf een merk te maken.
Extra tip: Maak een content kalender en plan zo veel mogelijk in
Maak het jezelf gemakkelijk en bespaar tijd door jouw content in te plannen. Van Moodboard Monday’s tot Happy Client Friday’s en een weekend quiz. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Hier ga ik in mijn volgende blogpost dieper op in.
“Consistency transforms average into excellence”
Heb je geen tijd om hier zelf mee aan de slag te gaan? Of krijg je je ideeën maar niet duidelijk op papier? Neem dan vrijblijvend contact op!
Eerst zelf op papier krijgen welke stijl je wilt? Ga dan aan de slag met dit gratis E-Book waarin je stap voor stap jouw eigen huisstijl kunt ontwikkelen!