Branding is een erg breed begrip. Elke manier van communicatie vanuit jouw bedrijf valt onder branding. Je bereikt de beste resultaten als dit allemaal onder jouw brand image valt. Ookwel, jouw reputatie, image en de waarde die je levert.
Denk aan je website, foto’s, social media, visitekaartjes, flyers en ander drukwerk, alles wat je visueel, tekstueel en zelfs vocaal communiceert.
Een uitgewerkte brandingstrategie die jouw brand image/merkimago vormt is dan essentieel. Het is de basis van jouw bedrijf. Alleen een mooi product of een mooie dienst is niet genoeg, het gaat erom welk gevoel je meegeeft waardoor mensen je onthouden.
Neem bijvoorbeeld Coco Cola. Een populair, maar super ongezond drankje. Toch wordt Coco Cola geconnect met blijdschap. De reden dat we deze automatische aantrekkingskracht hebben, komt doordat Coco Cola een bulk aan positieve emoties in ons brein activeert. Dat het zo’n ongezond drankje is, vergeten we daardoor compleet.
Dit komt echter niet in één dag tot stand, maar door een consistente manier van reclame maken waarin Coca Cola structureel wordt gecombineerd met dingen die ons blij maken.
Wist je bijvoorbeeld dat er voor 1931 geen specifiek karakter en uiterlijk was van de Kerstman? Coca Cola gaf dat jaar illustrator Haddon Sunblom de opdracht om de Kerstman te schilderen voor hun kerstreclames. Het uiterlijk en karakter wat Sunblom heeft neergezet, wordt vandaag de dag nog steeds gezien als de enige echte Santa Claus.
De kerstreclames van Coca Cola vallen dan ook zeker tot een van mijn favoriete reclames. Het liedje, de grote verlichte vrachtwagen en natuurlijk de Kerstman brengen je helemaal in de gezellige sfeer van kerst.
Coca Cola = ‘Happiness’ > Welk product of welke dienst je ook verkoopt. Vraag je zelf eerst af: welke emotie triggert mijn bedrijf en hoe uit zich dit in mijn branding?
Eerst zelf op papier krijgen welke stijl je wilt? Ga dan aan de slag met dit gratis E-Book waarin je stap voor stap jouw eigen huisstijl kunt ontwikkelen!
Je mag trots zijn op jezelf! Want je hebt namelijk de eerste stap gezet naar het ontwikkelen van jouw merkimago! Heel veel plezier!