Merkherkenning is enorm belangrijk voor je bedrijf. Het creëert vertrouwen en roept de juiste emoties op van jouw doelgroep. Wanneer mensen jouw bedrijf niet (her)kennen, zullen ze ook niet bij je kopen. Doormiddel een sterke branding zorg je voor een waardevol en sterk bedrijf of merk.
Maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan. In deze blog lees je 3 tips om naast je branding je merkherkenbaarheid te vergroten.
Prikkel de zintuigen Het openingsdeuntje van Netflix of de slogan ‘Just do it’ van Nike wekken de aandacht op in het hoofd van je klant. Zo zorg je voor merkherkenning door middel van zintuiglijke signalen. Zintuigen verbinden ons met onze omgeving. We zien, horen, ruiken, voelen en proeven en maken zo contact met de wereld om ons heen. Om dit speciale plekje in het hoofd van je doelgroep te veroveren, moet je rekening houden met de 4 geheugenniveaus.
Geheugenniveau twee: Merkherkenning Dit gebeurd wanneer jouw doelgroep een signaal ervaart dat de zintuigen prikkelt en daardoor jouw bedrijf of merk herkent. Zoals een uniek logo of krachtige slogan.
Geheugenniveau drie: Merkherinnering Zoals onze slogan ‘It’s not only about eye catching, it’s about staying in someone’s mind’. Zorg dat je je branding consistent gebruikt.
Geheugenniveau vier: Brand Salience Dit houdt in dat jouw merk of bedrijf in het hoofd oppopt bij een beslissende koop-situatie. Jouw doelgroep moet aan jou denken op het juiste moment.
Ken je doelgroep Wanneer je iedereen op elk kanaal aan wilt spreken, krijg je niet meer merkbekendheid. Het risico is dat je dan niemand aanspreekt omdat het veel te algemeen is. Daarom is het belangrijk om je te focussen op een strategisch bepaald publiek. Zo kun je beter bepalen op welk kanaal jouw doelgroep zich bevindt en hoe je deze aan kunt spreken. Doe daarom een uitgebreid doelgroep onderzoek. Wie is jouw ideale klant, wat spreekt jouw ideale klant aan en welke emoties wil je triggeren?
Stel duidelijke doelen voor je merkimago Het is fijn om te weten of je inspanningen daadwerkelijk ook effect hebben op het gebied van merkbekendheid. Zo kun je zien of jouw campagnes en het gebruik van bijvoorbeeld social media de juiste impact hebben. Meten is weten.