De vakantieperiode is aangebroken. Tijd voor ontspanning, zon, zee en cocktails of misschien wel op avontuur in de bergen. Voor veel ondernemers is deze periode qua werk wat rustiger en vaak gaan we er vanuit dat zichtbaar zijn met onze business niet veel invloed zal hebben. Stiekem zijn we ook een beetje social media moe. Maar dat je zelf even behoefte hebt aan een pauze van je werkzaamheden, betekent niet dat jouw doelgroep niet op jou zitten te wachten.
De vakantie is een oplaad moment. Tijd om heerlijk te ontspannen. En dat geeft meer ruimte in je hoofd voor nieuwe ideeën.
Zo werkt dat ook bij jouw ideale klant. Misschien dus juist wel het moment om extra zichtbaar te zijn met je bedrijf en je aanbod. Maar hoe kun je dit het best inrichten zodat je ook ontspannen op je welverdiende vakantie kunt?
‘Bagage-media’
“Ik ga op reis en ik neem mee… mijn smartphone!” 92% van de vakantiegangers neemt zijn of haar smartphone mee op vakantie. Echter maakt de helft van deze vakantiegangers minder gebruik van websites of apps tijdens de vakantie.
Magazines worden daarentegen juist meer gebruikt. Vooral onder vrouwen tussen de 25 en 50 jaar. Heerlijk op je ligbedje aan het zwembad of op het strand bladeren door een tijdschrift wordt zelfs door 51% van de vrouwen bestempeld als geluksmoment. De verkoop van losse tijdschriften stijgt elke zomer met zo’n 30%. Dit zorgt dus automatisch voor meer bereik.
Ondanks er minder aandacht wordt besteed aan internet, zijn we vaak wel benieuwd naar het nieuws in ons eigen land. De helft van de vakantiegangers blijft op vakantie in het buitenland graag op de hoogte via websites, apps of social media.
Festivals en (sport)evenementen
Houdt de festival en (sport)evenementen programma’s goed in de gaten. Waar gaat jouw doelgroep het liefst heen? En zoek uit hoe je hierbij betrokken kunt raken. Bijvoorbeeld door tips te geven die handig zijn tijdens het evenement of deel je eigen ervaringen met je volgers en kom met ze in contact. Vergeet niet de desbetreffende hashtags, mensen die via de hashtag zoeken naar interessante berichten, kunnen zomaar bij jouw bedrijf uitkomen.
Mindset
Zoals we al zeiden, kom je in momenten van rust vaak juist op nieuwe en creatieve ideeën. Ruim 70% van de vakantiegangers geeft aan media met veel meer aandacht te consumeren. Tijdschriften worden aandachtiger gelezen en advertenties komen meer in het zonlicht. De zomer is dus een ideaal moment voor een campagne en om jouw doelgroep een warm gevoel te geven bij jouw bedrijf.
Plan het in!
Plannen geeft rust. De fijnste manier om zichtbaar te zijn deze zomer is door je content in te plannen. Maak een overzichtelijk schema met content die je wilt delen en hoe je het wilt delen. Bepaal welke platforms en gebruik indien mogelijk apps zoals Later of Buffer. Reageer ook altijd op reacties van je volgers. Heb je behoefte om even helemaal offline te zijn. Laat het je volgers dan op tijd weten of zorg dat iemand jouw berichten tijdelijk beantwoord.
Eerst zelf op papier krijgen welke stijl je wilt? Ga dan aan de slag met dit gratis E-Book waarin je stap voor stap jouw eigen huisstijl kunt ontwikkelen!